Vinterdepression er en mere og mere hyppige tilstand som folk kommer til lægen og får diagnosen. Faktisk er det pt. 5% af danskerne som årligt får diagnosen vinterdepression.
75% af disse er kvinder.

Derudover anslår man at mange flere løber rundet med diagnosen vinterdepression og som vil have gavn af behandling. Typisk starter det i begyndelsen af vinter og slutter når foråret begynder at komme frem

Hvad skyldes vinterdepression?

Ja, man ved det faktisk ikke helt. I hvert fald ikke hvis man spørger det etableret system – der mener man at det evt. kan skyldes faldende lysmængde samt temperaturer.
Man mener at disse fald i lys og grader påvirker den biologiske tilstand i hjernen.

Nu er det jo bare sådan at den biologiske tilstand i hjernen skabes et andet sted i kroppen.
Vidste du at der er større aktivitet fra din tarm og op til din hjerne, end det er fra din hjerne og ned i din tarm?

Vi har længe troet at hjernen er ”the master” men den bliver styret længere nede fra.

Serotonin, er det hemmeligheden bag vinterdepression?

Man er begyndt at have en stor mistanke om at serotonin kan have en stor indflydelse på om man udvikler vinterdepression eller ej. Serotoinn er et signalstof, der indgår i en helt kaskade af kemiske processer i kroppen, som til sidst skal ende ud med at vi danner melatonin.
Melatonin er vores søvnhormon, og kaldes også verdens stærkeste antioxidant. I USA går det under at være vores ungdomshormon.
Grunden til at man mistænker serotonin for at være indblandet i vinterdepression, er at man i et studie har givet patienter med vinterdepression antidepressiv medicin (SSRI præparater) Det hjalp på tilstanden, da medicinen øget niveauet af serotonin i hjernen.

Serotonin dannes ved at vi spiser nogle fødevarer som er særligt rige på aminosyren tryptofan. Det kan f.eks. være kylling, mandler, græskarkerner og bananer samt andre. I tarmen omdannes tryptofan og faktisk sker 90% af serotonin´s produktion i tarmen. Til sidst sørger serotonin, fordi det er et signalstof for at danne melatonin vores søvnhormon i pinealkirtlen (det 3. øje)

Men hvis 90% af serotonin dannes i tarmen?

Hvis du er en vaks læser, vil du studse over det. Når 90% af serotonin dannes i tarmen, så er vores miljø og pleje af tarmen jo enormt vigtigt ifht. at forebygge vinterdepression samt sikre at vi får dannet nok melatonin/søvnhormon, sådan at vi kan komme ned i den dybe og regenerende søvn.

Det endnu mere vilde er faktisk at 50% af vores lykkehormon dopamin også dannes i tarmen.
Dermed vil det sige at hvis ikke vi har styr på vores indre miljø i tarmen – sagt med andre ord at hvis vores indre guldfisk svømmer rundt i et dårligt miljø, så er det en presset guldfisk. Er din indre guldfisk presset, så er du også selv presset og kan have svært ved at danne disse biokemiske stoffer.

Det er bl.a. derfor jeg har lavet et online kursus, i hvordan du plejer din indre guldfisk, sådan at din guldfisk kan få det bedre og du dermed også får det bedre. Det kan du se mere om her.

Hvad er symptomerne på vinterdepression?

Min mening er at vi alle på en eller anden måde oplever at humøret og energi falder, når den begynder at blive lidt mørkere og det er helt naturligt. Men det er når at nedenstående symptomer tager overhånd, at der er snak om en decideret vinterdepression.

  • Øget appetit til søde sager og trang til mere søvn.
  • Energiløse.
  • Tristhed/opgivende
  • Ligegyldighed
  • irritabilitet

 

Hvad kan jeg selv gøre ved vinterdepression?

Som med alt andet her i livet, så er det altid nemmere at forebygge frem for at ”helbrede”.
Det er vigtigt at du forsøger at pleje din fordøjelse, selvfølgelig ved at spise masser af grønt, fibre og generelt sundt. Mangler du inspiration til det, kan du tjekke min 4 ugers Fuld Power ud her.
Derudover er bevægelse og en god væskebalance alfa/omega.

Men mere specifikt til vinterdepression så har lysterapi vist sig at have en enormt god effekt – man kan købe forskellige lysterapilamper som kan have stående ved sit skrivebord. Hvis lyset er 10.000 lux, så skal man sidde 30 min hver morgen for at have en effekt.

Man kan også give sin krop lys indefra via solskins vitaminet D-vitamin. D-vitamin dannes jo i huden, når den bliver udsat for sol (og vi ikke har smurt os ind i en halv bøtte solcreme) men på disse breddegrader hvor vi lever, får vi ikke meget sol fra oktober til og med maj måned.
Derfor anbefaler jeg også folk at tage tilskud af D-vitamin i disse måneder.

Faktisk viser dette studie at har man lave D-vitamin niveauer, så har man 41% større risiko for at blive deprimeret.

Det D-vitamin tilskud jeg selv og min familie bruger er denne fra NANI (husk at bruge rabatkoden ENERGI10 – så får du 10%)

Når 90% af serotonin dannes i tarmen, er vi også nødt til at snakke gavnlige bakterier, og der er jeg lige begyndt at bruge denne nye også fra NANI. (igen husk de 10% hvis du ønsker at prøve dem af).

 

Derudover kan du faktisk, hvis du ved at du har tendens til at døje med vinterdepression også lave det jeg kalder en Night shake, bestående af fødevarer som er rige på aminsyren tryptofan. Hvis du ikke kan huske det, så er det tryptofan som bliver omdannet til serotonin og senere melatonin.

 

Opskriften ser sådan her ud:

  • 1 spsk. Mandler
  • 1 spsk. Græskarkerner
  • ½ banan
  • 2 dl havredrik/mælk

Det hele blendes i en blender og smager meget ala en banan milkshake.

Det hjælper selvfølgelig også at komme ud i den friske luft og få stimuleret disse sanser.

Jeg håber rigtig meget at du fik noget ud af dette indlæg, hvis du har kommentarer eller spørgsmål så stil dem gerne nedenfor i kommentarfeltet.

 

De bedste hilsner

Nickolai.